International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, cilt.12, sa.28, ss.663-680, 2017 (Diğer Kurumların Hakemli Dergileri)
Bu araştırma, resmi anaokuluna devam eden beş-altı yaşındaki
çocukların öğretmen görüşlerine göre değer düzeylerinin belirlenmesini
amaçlayan betimsel bir çalışmadır. Çalışmanın evrenini Ankara’da resmi
anaokullarında eğitim gören beş-altı yaş gurubu 14.218 çocuk
oluşturmuştur. Çalışma grubunu Seçkisiz örnekleme yöntemlerinden
tabakalı örneklem yöntemiyle seçilen beş yaştan 172, Altı yaştan 202,
toplamda 374 çocuk oluşturmaktadır. Araştırmada, araştırmacı
tarafından geliştirilen "Aile Bilgi Formu" ve "Okul Öncesi Değerler Ölçeği
Öğretmen Formu" kullanılmıştır Gruplar arasındaki farklılıklar
incelenirken normal dağılımdan gelmeyen değişkenler için Mann Whitney
U ve Kruskal Wallis-H Testlerinden yararlanılmıştır. Kruskal Wallis-H
Testinde anlamlı farklılıkların görülmesi durumunda Post-Hoc Çoklu
Karşılaştırma Testi ile aralarında farklılık olan gruplar belirlenmiştir.
Normal dağılımdan gelmeyen değişkenler arasındaki ilişkiler incelenirken
Spearman’s Korelasyon Katsayısından yararlanılmıştır. Sonuçlar
yorumlanırken anlamlılık düzeyi olarak 0,05 kullanılmış olup; p<0,05
olması durumunda anlamlı bir ilişkinin olduğu, p>0,05 olması
durumunda ise anlamlı bir ilişkinin olmadığı belirtilmiştir.
Araştırma sonucunda; çocukların sırasıyla en fazla
Dostluk/Arkadaşlık, Paylaşım, İşbirliği, Sorumluluk, Saygı ve Dürüstlük
değerlerini edindikleri saptanmıştır. Kızların test puanları, erkeklerin test
puanlarından anlamlı derecede yüksek bulunmuştur. Yüksek ve orta
gelir grubunda olan çocukların puanlarının düşük gelir grubunda yer
alan çocukların puanlarından anlamlı derecede yüksek bulunmuştur.
Çocukların yaşı arttıkça değer edinim düzeyleri artmaktadır. Kardeş
sayısı, doğum sırası, ebeveynlerin yaşı ve öğrenim durumlarıyla değer
edinim düzeyleri arasında anlamlı bir ilişkinin olmadığı saptanmıştır.