İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, cilt.8, sa.1, ss.79-92, 2021 (Hakemli Üniversite Dergisi)
Akıllı
telefonların sahip olduğu özellikler ve insanlar arasında kullanım oranlarının
artması bu cihazlara yönelik algıları da değiştirmiştir. Günümüzde bu cihazları
kullanan bazı kullanıcılarda bağımlılık düzeyinde bulgular görülebilmektedir.
Bu çalışmanın amacı, üniversite öğrencilerinin akıllı telefon bağımlılığına
yönelik görüşlerin incelenmesidir. Çalışma nitel tekniklere göre
gerçekleştirilmiştir. Çalışma durum çalışması deseni olarak kurgulanmıştır. Bu
kapsamda yarı-yapılandırılmış görüşme, gözlem ve metaforik algı formları
üzerinden veriler toplanmıştır. Yarı-yapılandırılmış görüşme formu üzerinden
yedi katılımcıyla yüz-yüze görüşmeler yapılmıştır. Çalışmanın metaforik algı
boyutunda 68 katılımcıdan akıllı telefonlara yönelik metaforik algı verileri
toplanmıştır. Çalışmanın tüm aşamalarındaki katılımcılar gönüllülük ilkesine
göre çalışmada yer almıştır. Elde edilen tüm veriler dijital ortama
aktarıldıktan sonra içerik analizine tabi tutulmuştur. Metaforik algı
boyutundaki veriler yüzde ve frekans şeklinde çalışmada yer almıştır. Yapılan
analizlerde, bazı katılımcıların bu cihazları kontrollü şekilde kullanabildikleri
belirlenmiştir. Buna karşın diğer katılımcılarda bağımlılık düzeyinde akıllı
telefon ve internet kullanımı ortaya çıkmıştır. Bu bağımlılık derslere
odaklanmalarına ve akademik başarılarına olumsuz şekilde etki etmektedir.
The features
of smartphones and the increase in usage rates among people have also changed
the perceptions about these devices. Today, these devices are used by some
users at addiction level. The aim of this study is to examine the opinions of
university students about smartphone addiction. The study was carried out
according to qualitative techniques. The study is designed as a case study
pattern. In this context, data were collected through forms of semi-structured
interview, observation and metaphoric perception. Face-to-face interviews were
conducted with seven participants through the semi-structured interview form.
Metaphoric perception data for smartphones were collected from 68 participants
in the metaphorical perception dimension of the study. Participants at all
stages of the study took part in the study according to the principle of
volunteering. After all the data obtained were transferred to digital media,
they were investigation via content analysis. Data in the metaphoric perception
dimension were included in the study as percentage and frequency. Among the
findings of his study, some participants use these devices in a controlled
manner. On the other hand, some participants use of smartphones and internet
with high addiction. This addiction negatively affects their course focusing
and academic achievement.