Sivas Gok Medrese Bezemeleri, Semboller ve Simgeler


Creative Commons License

Özkul K.

Sehir ve Medeniyet, cilt.6, sa.11, ss.51-74, 2020 (Diğer Kurumların Hakemli Dergileri)

  • Cilt numarası: 6 Konu: 11
  • Basım Tarihi: 2020
  • Dergi Adı: Sehir ve Medeniyet
  • Sayfa Sayıları: ss.51-74

Özet

Anadolu da kurulmuş ilk Türk Devleti olan Anadolu Selçuklu Devleti, Anadolu’ya yerleşmeye başladıktan hemen sonra, her alanda olduğu gibi mimari açıdan da edinmiş oldukları kültürel ve sanatsal birikimlerini, konumlanmış oldukları her şehirde birçok sayıda eser yaparak uygulamışlardır. Bu eserlerin bulunduğu şehirlerden biri olan Sivas’ta dört adet medrese yapılmıştır. Gök Medrese diğer adıyla Sâhibiye Medresesi de bunlardan bir tanesidir. Gök Medrese ile alakalı olarak daha evvel yapılan araştırmalarda; Selçuklu dönemi mimari yapıları, medreseler, bezemeler, restorasyon çalışmaları ve karşılaştırmalar ile birbirlerinden ayrı ve farklı konular ele alınmış ve incelenmiştir. Bu makalede medrese adım adım incelenerek, kapısından minaresine kadar her konuya değinilerek detaylı bilgi verilmiştir. Gök Medresenin kendine özgü olan muhteşem taç kapısı, mimari yapısı, taş işçiliği, simetrik olarak uygulanmış çifte minaresi ve adını almış olduğu mavi-turkuaz çinileri, Medresenin bütün kapılarında işlenmiş kitabeleri ve hayat ağacı motifleri, çeşmesi, mescidi, minberi ve tonozlarındaki çini bezemeler, semboller ve anlamları ile eğitim sistemine değinilmiştir. Restorasyon çalışmaları yeni bitmiş olan Gök Medrese, Selçukludan günümüze kadar gelen mimari ve bezeme müzesidir, abidevi duruşuyla gören herkesi kendisine hayran bırakırken, özellikle ilim insanına, sanatçılara, tarihçilere ve akademisyenlere yeni ufuklar açmaktadır