TÜNEL YANGINLARI VE MODELLEMESİ


Gültek A. S. , Temelli U. E. , Küçükosmanoğlu M. A.

YANGIN VE PATLAMANIN ADLİ BİLİMLER YÖNÜNDEN DEĞERLENDİRİLMESİ, PROF. DR. FARUK AŞÇIOĞLU,DR. ÖĞRETİM ÜYESİ SELDA MERCAN, Editör, NOBEL TIP KİTABEVLERİ , İstanbul, ss.167-180, 2020

  • Basım Tarihi: 2020
  • Yayınevi: NOBEL TIP KİTABEVLERİ
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Sayfa Sayıları: ss.167-180
  • Editörler: PROF. DR. FARUK AŞÇIOĞLU,DR. ÖĞRETİM ÜYESİ SELDA MERCAN, Editör

Özet

İnsan ve yük taşıyan araçların kat ettiği yolun dağ, vadi, göl, nehir gibi coğrafi engellerle karşılaştığı kesintisiz ve ekonomik olarak devam edebilmesi için tünel inşa edilmesi sanayi devriminin başından beri uygulanan etkili bir yöntemdir. Ancak tünel içinde hareket eden aracın yanması durumunda yapının kapalı olması, havalandırma ve söndürme imkânlarının kısıtlı olması nedeniyle can kaybı olasılığı yüksektir. Geçmişte yaşanan olaylardan oluşturulan istatistiki veriler bu olasılığın yüksekliğini doğrulamaktadır [1]. Tünel açma tekniklerinin gelişmesi ile birlikte TBM (Tunnel Boring Mechanism – Tünel Delme Mekanizması) cihazları geliştirilmiş ve ekonomik olarak yapılabilir değerler sağlanıyorsa gidiş geliş kolayca trafiği birbirine paralel ilerleyen iki ayrı tünel tüpü içinden sağlanmaya başlanmıştır. Birbirine paralel iki ayrı tüp inşa edilmesi yöntemi ile bu tüneller belirli mesafelerde tünel eksenine dik olarak inşa edilen ve daha kısa olan kaçış tünelleri ile birbirine bağlanmıştır. Bu yapı, insanların tünellerden tahliyesine ve itfaiye gibi müdahale personelinin yangın mahalline erişimini kolaylaştırmaktadır.

Yaşanan gelişmelere rağmen bir tünel içindeki yangının sıcak ve zehirli dumanı hala hızlı ve güvenli şekilde tahliye edilememektedir. Yangında oluşan ısının özellikle tünel tavan kaplamasına olan yapısal hasarı azaltılamamaktadır. Sabit ve otomatik söndürme sistemleri ekonomik olarak işletilememektedir. Bu zorluklar ve engelleri aşmak yönünde araştırma çalışmaları dünya çapında çeşitli kurumlar ve gruplar tarafından yürütülmektedir