FSM İlmi Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi, cilt.13, ss.423-448, 2019 (Hakemli Üniversite Dergisi)
Bu çalışma, anaokuluna devam eden beş-altı yaşındaki çocukların ebeveyn görüşlerine göre değer düzeylerinin belirlenmesini amaçlayan betimsel bir araştırmadır.
Çalışmanın evrenini Ankara ilinde resmi anaokullarında eğitim gören beş-altı yaş gurubu 14.218 çocuk oluşturmuştur. Çalışma grubunu seçkisiz örnekleme yöntemlerinden tabakalı örneklem yöntemiyle seçilen beş yaştan 172, altı yaştan 202, toplamda
374 çocuk oluşturmaktadır. Araştırmada, araştırmacı tarafından geliştirilen “Aile Bilgi
Formu” ve “Okul Öncesi Değerler Ölçeği Ebeveyn Formu” kullanılmıştır. Gruplar arasındaki farklılıklar incelenirken normal dağılımdan gelmeyen değişkenler için Mann
Whitney U ve Kruskal Wallis-H testlerinden yararlanılmıştır. Kruskal Wallis-H Testinde anlamlı farklılıkların görülmesi durumunda Post-Hoc Çoklu Karşılaştırma Testi ile
aralarında farklılık olan gruplar belirlenmiştir. Normal dağılımdan gelmeyen değişkenler arasındaki ilişkiler incelenirken Spearman’s Korelasyon Katsayısından yararlanılmıştır. Sonuçlar yorumlanırken anlamlılık düzeyi olarak 0,05 kullanılmış olup; p<0,05
olması durumunda anlamlı bir ilişkinin olduğu, p>0,05 olması durumunda ise anlamlı
bir ilişkinin olmadığı belirtilmiştir.
Araştırma sonucunda; çocukların sırasıyla en fazla sorumluluk, saygı, işbirliği, dürüstlük, dostluk/arkadaşlık ve paylaşım değerlerini edindikleri saptanmıştır. Ortanca ve
son çocukların değer puanları ilk çocuklardan anlamlı derecede yüksek bulunmuştur. Öğrenim düzeyleri yüksek olan ebeveynlerin çocuklarının değer puanları, öğrenim düzeyi
düşük olan ebeveynlerin çocuklarının değer puanlarından yüksektir. Yüksek ve orta gelir
grubunda olan çocukların puanlarının düşük gelir grubunda yer alan çocukların puanlarından anlamlı derecede yüksek bulunmuştur. Çocukların yaşı arttıkça değer edinim
düzeyleri artmaktadır. Kardeş sayısı ve ebeveynlerin yaşlarıyla değer edinim düzeyleri
arasında anlamlı bir ilişkinin olmadığı saptanmıştır.