Mesleki Bilimler Dergisi, cilt.6, sa.3, ss.340-351, 2017 (Diğer Kurumların Hakemli Dergileri)
2000'li
yıllardan sonra medya ve enformasyon teknolojilerinin gelişmesi ve toplumun tüm
katmanlarına yaygınlaşması ile sağlıklı yaşam konusu da gündemin en önemli maddelerinden
birini oluşturmaya başladı. Buna bağlı olarak son yıllarda sağlıklı beslenme konusu
ilk sıralarda bulunmaktadır. Yediğimiz gıdaların zararları ve sağlıklı beslenme;
medyada ve sosyal alanda yoğun bir şekilde tartışılmaktadır. Sağlıklı beslenme
ön plana çıkınca ‘ekolojik’ diğer ifadeyle ‘organik’ ürünler toplumun her
kesiminde önem kazanmaktadır. Organik ürün üretimi her geçen gün yaygınlık
kazanmaktadır ve daha da yaygınlık kazanacağı kaçınılmaz bir gerçektir. Talebin
oluşması ile ekolojik ürün ticareti kurumsallaşmaya başlamıştır. Ekolojik
ürünler artık kendi kategorisinde organik olmayan ürünler gibi tüketiciye
sunulmaya başlamıştır. Günümüzde ekolojik ürün tercihinde bulunan tüketiciler
ambalajı çok dikkate almadan ürün bazlı tercihleri olsa da ilerleyen yıllarda
rekabetin artması ve seçeneklerin artması ile ambalaj tasarımının önem
kazanacağı aşikardır. Bu çalışmada bugün ülkemizde üretilen özellikle gıda,
konserve ve temizlik alanındaki ekolojik ürünlerden rastgele seçim yapılarak
grafik tasarım yönünden benzer yerli normal (organik olmayan) ürünlerin
ambalajları ve yabancı ekolojik ürünlerin ambalajları ile mukayeseli analizi
yapılmıştır.
After 2000s, with the
development of media and information technologies and its spread to all layers
of society, the healthy life matter has become one of the most important items
of the agenda too. Correspondingly, the healthy nutrition takes place near the
top in recent years. The harms of food which we
consume and the healthy nutrition are being discussed intensively in the media
and the social arena. When healthy nutrition comes into prominence,
'ecological' or in other words 'organic' products gain importance at all levels
of society. The production of organic products is becoming widespread each
passing day and the fact that it will become even more prevalent is an
inevitable reality. Ecological product trade has begun to be institutionalized
with the formation of demand. Ecological products are now being started to
offer to consumers in their own category, like non-organic products. Nowadays, even though consumers who prefer ecological
products have product-based preferences without taking much consideration of
the packaging, it is obvious fact that packaging design will become more
important with the increase of competition and the increase of options in the
following years. In this study, a comparative
analysis was conducted in terms of graphic design between the packaging of
similar domestic normal (non-organic) products and the packaging of foreign
ecological products by making a random selection from the ecological products,
produced in our country nowadays, especially food, canning and cleaning area.