Fatih Projesi Kapsamında Tablet Bilgisayar İçeriklerinin Değerlendirilmesi


Creative Commons License

KAYSİ F. , AYDIN H.

INTERNATIONAL JOURNAL OF EDUCATIONAL RESEARCH, cilt.5, ss.72-85, 2014 (Diğer Kurumların Hakemli Dergileri)

  • Cilt numarası: 5 Konu: 3
  • Basım Tarihi: 2014
  • Dergi Adı: INTERNATIONAL JOURNAL OF EDUCATIONAL RESEARCH
  • Sayfa Sayısı: ss.72-85

Özet

Dijital değişimin dünyada hızla adapte olduğu eğitimde, öğrenmelerin kalıcı olmasını desteklemek amacıyla tablet bilgisayarlar kullanılmaya başlanmıştır. Farklı kıtalardaki farklı ülkelerde yapılan araştırma sonuçlarına göre; tablet bilgisayarlar eğitimde öğrenme konusunda çok olumlu sonuçlar ortaya koyabilmektedir. Dünyadaki bu değişime ayak uydurmak isteyen Türkiye’de de FATİH projesi aracılığıyla, ilkokul, ortaokul ve liselerdeki tüm öğretmen ve öğrencilere tablet bilgisayar dağıtılması hedeflenmiştir. Bu kapsamda 2014 yılı sonuna kadar yaklaşık 730 bin tablet bilgisayar öğretmen ve öğrencilere dağıtılmış yakın bir zamanda da 10 milyonluk tablet bilgisayar dağıtılması hedeflenmektedir. Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), dağıtılan tablet bilgisayarda kullanılmak amacıyla Eğitim Bilişim Ağı (EBA) sitesi üzerinden e-kitap, ses, video, görsel öğeleri kullanıcılara sunmaktadır. Bununla beraber, öğretmen ve öğrencilerin kullanımına sunulan e-kitapların dünya çapında kabul gören ve güncel bir e-kitap formatı olması, tablet bilgisayarlarla yakalanmaya çalışılan eğitim seviyesi için çok önemlidir. Bu çalışma nitel araştırma yöntemlerinden içerik analiziyle gerçekleştirilmiştir. Bu çalışmada, öğretmen ve öğrencilerin kullanımına sunulan ve tablet bilgisayarlar içerisinde hazır olarak verilen veya EBA üzerinden erişilebilen ders içeriklerinin etkileşimli, video ve ses içerikleriyle zenginleştirilmiş, görsel öğelerle desteklenmiş ve erişilebilir olmaları şeklinde dört tematik kategoride incelenmeleri amaçlanmıştır. Bu kapsamda 12 farklı sınıf düzeyindeki 24 farklı e-kitap incelenmiştir. Elde edilen araştırma sonuçlarına göre, sunulan e-kitapların; 100 Mb ve üstü yer kaplayanların erişiminde büyük problemler yaşandığı, daha düşük kapasitedeki e-kitapların ise defalarca denedikten sonra indirilebildikleri belirlenmiştir. Video ve ses dosyalarının e-kitap içine gömülmedikleri ve ayrıca e-kitap içinden bağlantı verilmeden farklı bir başlıkta sunulmuş olduğu ve bazı e-kitapların ses veya video desteğinden yoksun olduğu sonucu elde edilmiştir. Ayrıca e-kitapların etkileşimli öğeleri destekleme özelliğinin olmasına rağmen e-kitaplar içerisinde etkileşimli her hangi bir öğrenme nesnesinin kullanılmadığı belirlenmiştir. Son olarak, e-kitaplar, Türkiye haricinde farklı bir ülkeden indirildiğinde yazı karakterlerinin bozulduğu sonucu ortaya çıkmıştır. Tablet bilgisayarlar aracılığıyla beklenilen nitelikli öğrenme çıktılarının sağlanabilmesi için; içeriklerin dünya standardında olması beklenmektedir. E-kitapların erişilebilirliklerini arttırmak amacıyla, EBA’nın kullandığı altyapıda geliştirilmelere gidilmelidir. Ayrıca E-kitaplar için dünya standardındaki e-kitap formatlarından biri tercih edilmeli ve bu e-kitap formatı güncel, etkileşim, ses ve video destekleyebilecek bir format olmalıdır.

Problem and Purpose: Integration of tablet computers with the adaptation of rich contents to education will be helpful for targeted change in education. Tablet computers are defined as mobile technologies which can provide portable experience and have interactive tools for teachers and students. However, it will be disappointed if tablet computers, performed by important goals and large investments, have not enough interactive, visual and audio contents. In this vein, the purpose of this study is to investigate the course contents which are placed in tablet computers or can be accessed via the Education Information Network (EBA) for usage of teachers and students. In this way, it will be discussed on support of audio, video, animation and etc., and what can be done to eliminate if any shortcomings for produced contents.
Method: Study is based on content analysis to evaluate the contents which are used for tablet computers distributed under Fatih Project. It was conducted on only e-books on EBA which consists of 1422 e-books, 5270 course videos, 3176 audios and 54147 visuals contents prepared for using in tablet computers and services by Ministry of Education (MEB). Evaluation of all of the e-books cannot be convenient and therefore, totally 24 e-books among these were examined, including two e-books for each class. Within this study; the books in the EBA were examined in four different categories that are expected from e-books; (1) interactive, (2) enriched with video and audio contents, (3) supported with visual objects and (4) accessible. Audios and videos of the related course were taken into consideration, although they are collected on a different topic, in order to evaluate the e-books downloaded from EBA efficiently. For this reason; the substance about (2) enriched with video and audio contents was evaluated with these objects under research.
Findings: It wasn’t found any interactive elements among 24 e-books examined within this research. In the examination of selected e-books; 5 e-books have both audio and video files, 3 e-books have only audio files, 11 e-books have only video files and finally 5 e-books don’t have audio as well as video files. As a result; it was detected that 16 e-books (66.66%) supported with video files and 8 e-books (33.33%) supported with audio files. Totally 338 pieces of audio files and 338 pieces of video files of 24 e-books have been reached. Under examined e-books, frequently pictures, shapes and different colors placed as learning objects were observed. It was noticed that visual objects were supported by subject titles and updated. Within this research; 60 MB e-books were downloaded without any problem. However downloading of e-books between 60 and 100 MB and over lasted for many hours even if it was tried as many. Therefore, downloading of some of the e-books were abandoned because of these problems
Conclusion: In conclusion, the services e-books with only pdf format without interactive objects are seen to fade some dreams planned for education with tablet computers. While e-books should be supported by audio or video files, the lack of these materials and not having any connection to these files are faced as another problem. Downloading problems which were determined for bigger than 60 MG e-books serviced on EBA by MEB will not enough for 10 million students and hundreds of thousands teachers and therefore cause the emergence of greater problems.