Tarih Okulu Dergisi, sa.45, ss.677-712, 2020 (Hakemli Üniversite Dergisi)
Bu çalışma, teknoloji çağında eğitimde bir devrim niteliği taşıdığı dile getirilen VR
teknolojisinin tarih konulu derslerin öğretiminde kullanımına ilişkin bir eylem
araştırmasıdır. Çalışmanın katılımcıları bir eğitim fakültesinde ‘Uygarlık Tarihi’ ve
‘Arkeoloji’ derslerini almakta olan 1. Sınıfta öğrenim gören öğretmen adaylarıdır.
Değişen çağ ve gelişen teknolojinin getirisiyle, son derece hızlı ve çabuk değişen bir
dünyaya doğan günümüz gençlerine, tarih dersleri geleneksel yöntemlerle öğretilmeye
çalışıldığında, tarih geçmişte yaşanmış sıkıcı olaylar bütünü olarak algılanmakta ve
öğrencilerin derse ilgilerini çekmek zorlaşmaktadır. Bu problemin ortadan
kaldırılabilmesi için ise dersi destekleyici nitelikte etkinliklerin işe koşulması önem
taşımaktadır. Bu çalışmada tarih konulu derslerin öğretiminde sanal gerçeklik uygulaması
kullanımının etkilerini ortaya koymak ve teknolojinin işe koşulması ile öğretmen
adaylarının tarih konulu derslere olan yaklaşımlarını olumlu yönde değişip değişmediğini
değerlendirmek amaçlanmıştır. Bu amaçla uygulama için ANAMED tarafından
düzenlenmiş olan “Bir Kazı Hikâyesi: Çatalhöyük” Sergisi kapsamındaki Çatalhöyük
simülasyonu kullanılmış ve yarı yapılandırılmış görüşme formlarından yararlanılmıştır.
Elde edilen veriler tümevarım analizi ile değerlendirilerek, teknoloji üzerine yapılan uygulamalarla karşılaştırılarak değerlendirilmiştir. Sonuç
olarak VR uygulamasının tarih konulu derslerde kullanılmasının tarih derslerine ilişkin
düşünceleri olumlu yönde değiştirdiği ve tarih öğrenime pek çok katkı sağlayacağı ve
katılımcıların bu tür teknolojik uygulamaları öğretmen olduklarında kullanmanın faydalı
olacağını düşündükleri ortaya konmuştur.
Anahtar Kelimeler: Sanal gerçeklik, sanal tarihsel mekân, tarih eğitimi, eğitim
teknolojisi, VR gözlük teknolojisi kullanımı, öğretmen yetiştirme