Üniversite Öğrencilerine Yönelik Matematikte Öğrenilmiş Çaresizlik Ölçeği Geliştirilmesi


BİBER M. , BAŞER N.

Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt.33, ss.492-504, 2014 (Hakemli Üniversite Dergisi)

  • Cilt numarası: 33 Konu: 2
  • Basım Tarihi: 2014
  • Dergi Adı: Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi
  • Sayfa Sayıları: ss.492-504

Özet

Araştırmada, üniversite öğrencilerinin matematikte öğrenilmiş çaresizlik düzeylerini belirlemek amacıyla bir “Matematikte Öğrenilmiş Çaresizlik Ölçeği” geliştirilmesi amaçlanmıştır. “Matematikte Öğrenilmiş Çaresizlik Ölçeği”, öğrenilmiş çaresizliğe özgü olan ve depresif yükleme biçimi olarak da adlandırılan içsel, değişmez ve genel yükleme boyutlarını ölçecek biçimde hazırlanmıştır. Böylece, 34 maddelik bir ölçek oluşturulmuştur. Hazırlanan ölçek 97 öğrenciye uygulanarak güvenirlik katsayısı 0,82 bulunmuştur. Ayrıca, ölçek 124 öğrenciye 4 hafta arayla iki kez uygulanarak uygulamalar arasında pozitif yönde güçlü bir ilişki belirlenmiştir. Ölçeğin kapsam geçerliği için uzman görüşlerinden yararlanılmış, uyum geçerliği için ise 95 öğrenciye “Matematikte Öğrenilmiş Çaresizlik Ölçeği” ile birlikte araştırmacılar tarafından geliştirilen “Matematik Kaygı Ölçeği” uygulanmıştır. Her iki ölçekten alınan puanlar arasında pozitif yönde güçlü bir ilişki belirlenmiştir. Yapılan çalışma sonucunda “Matematikte Öğrenilmiş Çaresizlik Ölçeği”nin geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu sonucuna ulaşılmıştır. 

In the study, a “Learned Helplessness in Mathematics Scale” to be developed in order to determine the levels of learned helplessness of college students in mathematics. The Learned Helplessness Scale in Mathematics consists of 34 items designed to measure the attributional internal, stable and general dimensions which show learned helplessness and also called deppressive attributional forms. Accordingly, the scale has been prepared to measure the internal, stable and overall installation dimensions that are specific to the learned helplessness and also referred to as a form of depressive installation. It is applied to 97 students and the reliability coefficient was found 0,82. In addition, the scale applied to 124 students two times in 4 weeks apart and a strong positive correlation is identified between applications. Expert opinions was taken for the content validity of the scale. For this purpose, opinions of 8 people who are expert on mathematical education, science and physicology fields have been consulted. Additionally, the “Math Anxiety Scale” which was developed by the researchers, applied with “Learned Helplessness in Mathematics Scale” for harmony validity and a strong positive relationship is determined between the scores of both scales. As a result of the study, “Learned Helplessness in Mathematics Scale” was determined to be a reliable and valid measurement tool. It’s believed that, this scale would eleminate the needs in the field and thus provide significiant contribution to the university mathematis education.